Współpraca

niedziela, 6 października 2013

"W sadzie"- gra planszowa dużego formatu

"W sadzie"- gra planszowa dużego formatu, to idealny pomysł na ciekawe podsumowanie tygodniowej tematyki dotyczącej owoców zbieranych jesienią w sadzie oraz przetworów, jakie można z nich zrobić.



Wykonanie planszy jest bardzo proste. Potrzebujemy:
- brystolu lub kalendarza ( ja akurat wykorzystałam kalendarz, gdyż wydawał mi się bardziej trwałym podkładem),
- farb w kolorach omawianych owoców (my poznawaliśmy śliwki, gruszki i jabłka, dlatego wykorzystałam kolory: fioletowy, żółty i czerwony),
- pędzelków,
- papieru kolorowego w kolorach owoców,
- markera,
- cyrkla,

Na planszy rysujemy cyrklem duże koła, które posłużą nam jako podkład do małych kółeczek- pól. Liczba, a także ułożenie kół zależny od inwencji twórczej wykonawcy.
Do malowania dużych kół można zachęcić dzieci, ćwiczą one wtedy nie tylko rozpoznawanie i nazywanie kolorów ale i tzw.: mieszczenie się w konturach. Dodatkowo wyzwala to w maluchach poczucie sprawstwa i bycia częścią "czegoś większego".
W czasie gdy nasze duże koła schną, możemy  ozdobić planszę drzewkami ( drzewka można zrobić z rolek po papierze toaletowym. Poniżej umieszczam linka, który prezentuje łatwy sposób na wykonanie takiego drzewka:
http://crayonka.blogspot.com/2011_09_01_archive.html

My niestety z braku czasu ograniczyliśmy się do namalowania drzew na planszy ;)

Gdy już plansza jest sucha, można wziąć się za wycinanie małych kół- pól. Na każdym dużym kole naklejamy 3 pola. Oznaczamy je umownymi symbolami: znak zapytania, kropka, puste pole.

Markerem rysujemy strzałki określające kierunek ruchu pionkiem.

Aby gra była bardziej interesująca, wykonujemy małe sylwety owoców, które dzieci będą zdobywać/zbierać.
Ja swoje owoce zalaminowałam, by służyły nam dłużej i od spodu nakleiłam kawałki rzepa.
Owoce umieściłam w kolorowych koszyczkach i rozmieściłam na planszy.

Dodatkowo, drukujemy pytania/ zagadki  i tworzymy kostkę do gry z plastikowych klocków na które naklejone są kartoniki z kropkami - oczkami.

A teraz najważniejsze: zasady gry.

1. Dzieci dzielimy na 3 drużyny (opcjonalna zasada;).
2. Każda drużyna otrzymuje koszyczek- zalaminowana sylweta koszyka, którą dzieci mogą przykleić za pomocą rzepa przed sobą na dywanie.
 3. Drużyny wybierają sobie kolory pionków ( my posłużyliśmy się klockami drewnianymi o różnych kształtach).
4. Drużyny losują, która rzuca kostką jako pierwsza, wyciągając patyczki szaszłykowe z ręki prowadzącej.
Drużyna, która wylosowała najdłuższy patyczek zaczyna jako pierwsza, średni - jako druga, najkrótszy - jako trzecia.
5. Drużyny po kolei rzucają kostką. Przesuwają pionki po planszy o tyle pól, ile oczek zostało wyrzuconych na kostce.
6. Oznaczenia pól:
- znak zapytania- pytanie
Jeśli gracz stanie na polu ze znakiem zapytania, wtedy losuje pytanie, które czyta prowadzący a drużyna musi ustalić wspólną odpowiedź.
 Jeśli odpowiedź jest poprawna, drużyna otrzymuje 2 owoce w kolorze pola, na którym znajduje się ich pionek.
( Wtedy często zadaje dzieciom pytanie dodatkowe, które nie mają wpływu na wynik gry, ale stanowią swego rodzaju powtórkę z rozpoznawania i nazywania kolorów oraz z kojarzenia ich z odpowiednimi owocami:
- Jaki kolor ma pole na którym stoi Wasz pionek?
- Jaki owoc ma  taki kolor?
- W takim razie jakie owoce weźmiecie sobie z koszyczka za udzielenie poprawnej odpowiedzi?)

- kropka- "darmowy" owoc
Jeżeli gracz stanie na polu oznaczonym kropką, otrzymuje 1 owoc ( w odpowiednim kolorze) bez konieczności udzielania odpowiedzi na pytania.

- puste pole- odpoczynek ;)
Jeśli gracz stanie na pustym polu, nie otrzymuje żadnego owocu.

- znak zapytania/ kropka- pytanie lub "darmowy" owoc.
Jeśli gracz zatrzyma się na polu ze znakiem zapytania/kropką, może wybrać; czy chce losować pytanie i móc zdobyć 2 owoce za prawidłową odpowiedź, czy też nie ryzykować i dostać 1 "darmowy owoc".

7. Drużyna, która jako pierwsza dotrze do mety otrzymuje 3 owoce w wybranym przez siebie kolorze;
drużyna, która jako druga dotrze do mety otrzymuje 2 owoce w wybranym przez siebie kolorze,
drużyna, która dotrze do mety jako trzecia, otrzymuje 1 owoc w wybranym przez siebie kolorze.
8. Drużyny przeliczają zebrane owoce. Wygrywa drużyna, która zdobyła ich najwięcej.

Muszę przyznać, że dzieci świetnie bawiły się podczas zajęć w których wykorzystałam ową grę.
Niektórym troszkę się ona dłużyła, dlatego w grupie maluchów można zmniejszyć liczbę pól.

Taka gra to nie tylko świetny  pomysł na utrwalenie wiadomość dotyczących owoców ( pytania/ zagadki dotyczyły kolorów poznanych owoców; ich kształtów; nazw drzew na których rosną; a także przetworów, jakie można z nich zrobić) ale także na rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 6 oraz kojarzenia i przestrzegania określonych zasad.





1 komentarz: