Współpraca

wtorek, 3 stycznia 2017

Babcia, dziadek i drzewo genealogiczne- konspekt zajęć dla 5-6 latków

Zbliżający się Dzień Babci i Dziadka to znakomity pretekst do poruszenia tematyki związanej z pokrewieństwem i relacjami w rodzinie. Aby ułatwić wprowadzenie przedszkolaków w świat zawiłości rodzinnych proponuje swój zeszłoroczny konspekt. Przeznaczony jest on co prawda dla starszaków, ale i w młodszych grupach można go przeprowadzić, oczywiście odpowiednio usuwając z niego zbyt trudne treści. Ponadto,  znajdziecie tutaj pomysł na prezent dla dziadków oraz różne materiały z Internetu, pomocne przy omawianiu tematu rodziny :)


1. „Kim jestem?” słuchanie wiersza T. Fiutowskiej:
Rozwijanie umiejętności uświadamiania związków w rodzinie.
Dziecko określa członków rodziny i nazywa relacje między nimi

Dla mamy jestem synem,
dla taty też.
Dla Ciebie jestem bratem
- to dobrze wiesz.
Dla prababci jestem prawnukiem.
Dla babci i dziadka wnukiem bez „pra”.
Kim jestem dla innych?
Ha!
Dla Tomka jesteś kolega.
On dla Ciebie też.
Dlaczego? Nie mówi przecież do mnie kolego.
No wiesz?
Dla pani w przedszkolu
jesteś starszym zuchem...
dobrze, że już dla nikogo
nie jesteś... maluchem.

2. Moja rodzina: utrwalenie pojęć związanych z nazwami członków rodziny na podstawie wiersza.
MAMA, TATA, BABCIA, DZIADEK, SYN, CÓRKA, WNUCZEK, WNUCZKA

- Dopasowywanie napisów do ilustracji przedstawiających członków rodziny.









3. Poznajcie moją rodzinę swobodne wypowiedzi dzieci na temat najbliższych.
N kieruje rozmową z dziećmi na temat ich rodzin. Zadaje pytania, np.:
-kto należy do Waszej rodziny?
-czym zajmują się rodzice?
-co robi rodzeństwo?

4. „Ukłony dla Babci i Dziadka”- zabawa ruchowa
Dz. poruszają się po sali w rytm muzyki. Podczas przerwy w muzyce wykonują ukłon.

5. Drzewo genealogiczne- prezentacja sylwety
Zapoznanie z pojęciem drzewo genealogiczne.
Dziecko rozumie pojęcie drzewo genealogiczne i porządkuje chronologicznie członków rodziny: od dziadków do rodzeństwa.



Drzewo genealogiczne- inaczej drzewo rodowe, jest graficznym przedstawieniem rozwoju rodowego określonego gatunku (tym wypadku rodziny) w postaci pnia. Od pnia rozchodzą się poszczególne odgałęzienia, linie rozwojowe. Na pniu i gałęziach drzewa umieszcza się imiona, nazwiska, a także wizerunki osób należących do tego samego rodu.

- Umieszczanie „zdjęć” członków rodziny na sylwecie drzewa.





6. „Babcia z dziadkiem”- zabawa ruchowa

Dzieci poruszają się po sali w rytmie wystukiwanym na tamburynie. Na hasło Babcia z dziadkiem tworzą pary (chłopiec z dziewczynką) i podskakują w kółku (za każdym razem tworzą inne pary).

7. „Drzewo genealogiczne”- karta pracy

  

8. Kim jest moja mama? Kim jest mój tata? zagadki tematyczne-ćwiczenia dramowe.

Chętne dziecko prezentuje za pomocą mimiki, gestów, dźwięków, charakterystyczne czynności dla zawodu swojej mamy lub taty. Pozostałe dzieci próbują odgadnąć nazwę przedstawianego zawodu.

9. „Babcia i dziadek”- origami z koła.
Kształtowanie umiejętności twórczych, poprzez własnoręczne przygotowanie upominków dla najbliższych.
Dziecko tworzy portrety dziadków przy wykorzystaniu techniki origami z koła
-wykonuje czynności wymagające zaangażowania mięśni dłoni i końców palców.




10. „Śniadanie dla Babci i Dziadka” zabawa ruchowa z elementem równowagi
Dz. stoją w dwóch szeregach naprzeciwko siebie: trzymają w rękach talerzyki z kącika dla lalek ( tace), na których mają po dużym klocku. Na sygnał- 1szereg idzie w kierunku 2 szeregu, przekazuje im talerzyki i zajmuje ich miejsca. Drugi szereg musi donieść talerzyki na miejsce 1 szeregu.

 Inne pomoce, które mogą się Wam przydać :)



















4 komentarze: